Schody

 
 

Wykorzystanie snycerki w tego rodzaju realizacjach zawsze było zjawiskiem wyjątkowym, przede wszystkim ze względów finansowych, a także ze względu na brak w Polsce warsztatów zajmujących się profesjonalnie tą usługą. Współcześnie również takie realizacje należą do niezwykle rzadkich (mam na myśli oczywiście obróbkę snycerską). Moja pracownia oferuje realizacje w tym zakresie. Warto pamiętać, że są to inwestycje służące kilkaset lat.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

Schody rzeźbione. Dąb. „Król” - którego motywem jest głowa muflona z zawieszonym na rogach wieńcem z liści laurowych. Pod poręczami zawieszone ozdobne kartusze w stylu renesansowym wykonane w lipie. Na jednym z  kartuszy znak herbowy właściciela. Całość wykonana ręcznie. Kolejne zdjęcia dotyczą tej realizacji.

 

 

 

„Król” przedstawiony w innym rzucie.

 

 

 

 

„Król” z kilkoma kartuszami zastępującymi tralki. Kartusze rzeźbione są w lipie, każdy projektowany jest indywidualnie.

 
 

 

 

Kartusz z herbem właściciela.

 

 

 

Zbliżenie jednego z kartuszy.

 

 

 

Zbliżenie jednego z kartuszy.

 

 

 

 

Schody rzeźbione. Dąb. Schody projektowane do letniego domu pełniącego sezonowo rolę domku myśliwskiego. Wielkie umiłowanie przyrody przez właściciela i charakter domu bardzo ułatwiło sformułowanie idei dekoracji. Postanowiłem na bazach tralek umieścić kolekcję delikatnych aplik w treści przedstawiających kompozycje z liści zamkniętych wstęgą. Na „królu” i „pachołkach” apliki imitujące krzew, na szczycie którego mają być umieszczone rzeźby ptaków i innych zwierząt. Apliki barwione na kolorowo, miękko przenikającymi się barwami, pozostałe drewno w naturalnej barwie. Przyszłe rzeźby zwierząt mocowane sztywno na kulach będą demontowane, np. podczas malowania lub przemieszczania mebli. Tralki zaprojektowałem, łącząc elementy toczone z  geometrycznymi, wykonanymi technikami stolarskimi. Kolejne zdjęcia dotyczą tej realizacji.

 
 

 

 

 

Inne ujęcie schodów opisanych wyżej. Warto zwrócic uwagę na apliki dekorujące bazy tralek. Stanowią wręcz kolekcję rzeźbionych w dębie szerokosłoistym wariacji gałązek z liśćmi - spiętych wstęgą. Każda aplika jest odrębną kompozycją. Dotyczy to również słupów, na których umieściłem indywidualnie komponowane apliki symbolizujące krzewy.

 
 

 

 

Inne ujęcie schodów opisanych wyżej. Wyraźnie brakuje rzeźby ptaka na kuli wieńczącej szczyt "króla". Projekt przewiduje ten element jako istotny dla nadania sensu całości. W przyszłości ta idaa zostanie zrealizowana. Na razie należy to sobie wyobrazić.

 

 

 

Zbliżenie aplik na bazach tralek.

 

 

 

Zbliżenie aplik na bazach tralek.

 

 

 

Schody rzeźbione, zabiegowe. Dąb. Zaproponowałem motyw stylizowanego delfina, ponieważ najbardziej przystawał do uprawianej profesji przez właściciela. Rzeźbione ręcznie tralki o barokowym kształcie delikatnie wibrują, ponieważ „czysty” ślad dłuta, załamując światło, daje charakterystyczne „żywe” refleksy. Żmudny, bardzo pracochłonny zabieg, ale jedynie w ten sposób uzyskuje się powyższy efekt. „Król” wewnątrz jest pusty, by zagwarantować stabilność rzeźby podczas procesu rozsychania się drewna w warunkach domowych. Kolejne zdjęcia dotyczą tej realizacji.

 

 

 

Mocowanie poręczy do „króla” w schodach opisanych wyżej.

 

 

 

 

Zbliżenie dolnej części „króla” w schodach opisanych wyżej.

 
 

 

 

Tralki obrabiane ręcznie w schodach opisanych wyżej.

 

 

 

Schody rzeźbione. Dąb. Zdjęcie przedstawia oryginalne zakończenie poręczy - miękko wpisujące się końcem w pierwszy zabieg stopni. W tle rama lustra z dwoma kinkietami stojąca na konsolce, nawiązująca motywami i sposobem barwienia do schodów. Interesujące i pouczające jest traktowanie przez właściciela schodów jako mebla. Taka optyka zupełnie inaczej wartościuje zagadnienie w odróżnieniu od pojmowania schodów jako konstrukcji komunikacyjnej. Także odwaga i wyobraźnia właścicieli pozwoliła na awangardowe zastosowanie zieleni jako koloru dominującego. Ideą przewodnią w motywach rzeźb są „cztery pory roku” i akcent myśliwski. Pierwszy słup „król” - to alegoria wiosny. Rozwijające się liście w planie arabeski. Rzeźba wewnątrz pusta z wcześniej wyjaśnionych powodów. Na bazie „brudnej zieleni” miękko przenikająca się paleta kolorów. Ślady obróbki dłutami nadają rzeźbie charakterystyczny „pazur”. Obrazy powstały ze zdjęć zeskanowanych i posiadają błędy deformujące rzeczywiste barwy, ale zapewniam, że są właściwe.

 

 

 

Jedna z tralek w schodach opisanych wyżej.

 

 

 

Jedna z tralek w schodach opisanych wyżej.

 

 

 

Jedna z tralek w schodach opisanych wyżej.

 

 

 

 

Rzeźbienie "króla" w czarnym dębie. Ten materiał wymaga sporego doświadczenia z kilku powodów. Wymienię tylko kilka, bo podzielenie się wiedzą na ten temat jest zbyt złożone. Podstawowa trudność to fakt, że jest to dąb, do tego jałowy i kruchy. Kolejna cecha to mineralizacja drewna powodująca bardzo szybkie tępienie się narzędzi. Barwa czarnego dębu stanowi bardzo poważną wadę, ponieważ nie tworzy światłocienia. Snycerka, czyli rzeźba w drewnie, w odróżnieniu od rzeźby w innych materiałach wymaga pewnych, zdecydowanych cięć, bo usuniętego materiału nie można ponownie nałożyć.

 
 

 

 

Rzeźba podczas prób montażu... wymaga jeszcze paru godzin pracy. Motyw widoczny. Głębokość rzeźbienia umiarkowana z powodów eksploatacyjnych. Gdy uzyskam zdjęcie zmontowanych schodów, opublikuję je obok.

 

 

 

 

Montaż próbny w warsztacie pana Stanisława Szklarza z Legnicy. Jeszcze nie są wydobyte i podkreślone walory mebla. Wymaga to odpowiednich zabiegów. Szlachetność materiału wynika z naturalnych cech drewna, które malował czas, a także z jego unikalności. Pozyskiwanie jest przypadkowe, bo znajduje się pnie podczas wykopów lub pogłębiania zbiorników wodnych i rzek. Drewno przebywając w środowisku wody, zmienia po kilku wiekach barwę. Jest bardzo mokre, a przysposobienie do celów stolarskich, wymaga nie lada wiedzy i doświadczenia. Potrafi to pan Stanisław Szklarz z Legnicy. Podkreślam, że zdjęcie przedstawia próbny montaż w warsztacie stolarskim. Właściwe zdjęcie przedstawię później.

 
 

 

 

 

Groteskowe zakończenie poręczy schodów. Mahoń. Projekt własny, rzeźba wykonana w pojedynczym egzemplarzu. Kształt rzeźby wpisuje się profil poręczy.

 
 

 

 

 

"Król" podczas rzeźbienia.

 
 

 

 

"Króle" w schodach zabiegowych wykonanych przez pana Stanisława Szklarza z Legnicy. Dąb. Wielkość widoczna. Rzeźbienie w masywie. Tło - faktura "z dłuta".

 

 

 

Inny rzut i zbliżenie poprzedniego zdjęcia. Po zmontowaniu schodów - barwienie. Barwienie meblowe współczesnymi technikami. Elementy rzeźbione traktowane są w specjalny sposób w celu wydobycia plastyczności i specyficznej ekspresji.

 

 

 

 

Fragment poręczy schodów. Rzut boczny pokazujący część ornamentu. Autorem idei tego rodzaju zakończenia poręczy - projektu, a także wykonawcą schodów jest artysta kowal z Łodzi, pan Maciej Kozubal. (biuro@kowalstwo-artystyczne.com.pl) Dokonania pana Macieja są imponujące i cieszę się, że mogłem pomóc w niektórych realizacjach.

 
 

 

 

 

Rzut drugiej strony zakończenia poręczy opisanej wyżej. Ponieważ pan Maciej Kozubal jest również jubilerem, Jego upodobania i nawyki wywodzące się z tej profesji mają wpływ na ten wyrafinowany rodzaj zdobienia. Tak sądzę.

 
 

 

 

Wyżej opisane zakończenie poręczy w komplecie ze schodami. Widać frontową część ornamentu. Znakomicie wpisuje się w finezyjne kraty i całą architekturę schodów.

 

 

 

Zbliżenie frontu zakończenia wyżej opisanej poręczy. Mam nadzieję, że lepiej widoczny jest ornament na szczycie poręczy.

 

 

 

Kolejne zbliżenie tej samej realizacji.

 

 

 

 

Fragment kolejnego zakończenia popręczy schodów podczas rzeźbienia. Dąb.

 
 

 

 

Inna realizacja pana Macieja Kozubala. Mój udział to wyrzeźbienie ornamentu na zakończeniu poręczy. Zakończenie w elegancki sposób integruje się z prostym odcinkiem poręczy. Jestem pod wraźeniem tych projektów. Ich elegancji i wyjątkowości.

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt