Róże

 
 

W tym katalogu prezentuję zdjęcia wyrzeźbionych róż w drewnie lipowym przeznaczonych do dekoracji ram. Niektóre z nich sfotografowane zostały przed barwieniem, inne po złoceniu. W tym przypadku zgrupowałem rzeźby róż, ale w sąsiednich katalogach znajdują się przykłady girland złożone z innych kwiatów. Ten motyw rzeźbiarski był i jest powszechnie wykorzystywany w architekturze, meblarstwie, ramach ozdobnych i innych sytuacjach wymagających rzeczonych zdobień. Naturalnie, istnieje możliwość wyrzeźbienia każdego rodzaju grupy kwiatów, w każdym stylu, w każdej skali, w każdym drewnie i pod każdy rodzaj wykończenia.
Interesującym i oryginalnym sposobem wykorzystania tego motywu w celach dekoracyjnych jest wyrzeźbienie np. gałązki róży z kwiatem, zabarwienie lub pozłocenie jej i położenie na meblu bądź powieszenie na ścianie. Innym, tradycyjnym sposobem wykorzystania, wzbogacenia są stosunkowo tanie dekoracje kwiatowe na kasetkach, konsolach, pilastrach, framugach i meblach, także produkowanych współcześnie. Często realizuję tego rodzaju idee, tworząc autorskie, oryginalne i koherentne kompozycje posiadające walor jednorodności. Tym prostym, ale konsekwentnym zabiegiem, uzyskuje się efekt stylowości, oczywiście spełniając warunek wysokiej i kompetentnej jakości obróbki.
Niekiedy udaje mi się namówić klientów do aktywnej współpracy, co daje dodatkowy efekt w postaci satysfakcji ze współtworzenia i pozwala w pełni określić i spełnić wszelkie oczekiwania.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

 

Grupa rzeźb róż przed barwieniem. Drewno lipowe.

 
 

 

 

 

Fragment korony ramy, w której występuje motyw kwiatowy.

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, rzeźba przeznaczona do złocenia. Powierzchnia „ostra” świadomie w ten sposób przygotowana w celu lepszego przylegania „gruntu”, czyli masy kredowo - klejowej.

 
 

 

 

 

Róże. Lipa, rzeźba przeznaczona do złocenia.

 
 

 

 

 

Róże. Lipa, rzeźby przeznaczone do złocenia.

 
 

 

 

 

Róże. Lipa, rzeźba z nałożonym gruntem klejowo - kredowym metodą topowania i barwione bejcą.

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, złocenie, element spinający lambrekin.

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, barwienie meblowe, element spinający lambrekin.

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, złocona, patyna, dekoracja kwiatowa ramy (fragment).

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, złocona, patyna, dekoracja kwiatowa ramy (fragment).

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, złocona, patyna, dekoracja kwiatowa ramy (fragment).

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, złocona, patyna, dekoracja kwiatowa ramy (fragment).

 
 

 

 

 

Róża. Lipa, złocona, patyna, dekoracja kwiatowa ramy (fragment).

 
 

 

 

Róże przeznaczone do złocenia, dwa komplety uzupałniające girland umieszczony na framudze drzwi. Zwisają po jego bokach. Lipa. Komplet to kompozycja lewa i prawa. Girland to następne zdjęcie.

 

 

 

 

Girland złożony z róż przeznaczony do złocenia. Lipa, szer. 55 cm. Są to elementy supraportu przeznaczone jako dekoracja do jednego z kościołów wrocławskich.

 
 

 

 

 

Element dekoracyjny skomponowany z kilku róż i liści, przeznaczony na supraport. Rzeźba do pozłocenia. Lipa. Wielkość większego 72 cm.

 
 

 

 

Lipa, wys. środkowej róży 29 cm. Barwienie: bejca wodna /kolor komponowany/, brąz, patyna, poler.

 

 

 

Lipa, wys. 33 cm. Kompozycja "z ręki" wykorzystująca cechy materiału. Efekty barwienia uzyskałem bez gruntu, wykorzystując i podkreślając naturalne cechy drewna bejcą, brązami i woskiem. Wosk, patyna i poler. Rzeźba nadaje się na prezent. Temat tradycyjny, realizacja oryginalna i niespotykana.

 

 

 

Geneza powstania tych rzeźb podobna do opisanej wyżej. Wysokość lewej róży - 46 cm, prawej 43,5 cm. Rzeźby wykonane w lipie. Barwienie identyczne jak w rzeźbie wyżej opisanej. Efekt barwienia przypominający odlew z brązu jest złudzeniem. Zaskoczeniem staje się wzięcie rzeźby do ręki. Jej lekkość i ewidentne, bezdyskusyjne ślady obróbki ręcznej wywołują sympatyczną reakcję.

 

 

 

Lipa, wys. 35 cm. Wszystkie cechy tej rzeźby opisałem przy okazji prezentacji wyżej umieszczonych rzeźb. Tu pragnę jedynie zwrócić uwagę na fakturę przepominającą odlew z brązu jeszcze przed cyzelowaniem. Dostrzeżenie tego możliwe będzie przy znacznym powiększeniu zdjęcia.

 

 

 

Lipa, brzoza, wys. 28 cm. Ozdobne uchwyty do drzwi szafy współcześnie projektowanej. Rzeźba przeznaczona do pozłocenia metodą klasyczną.

 

 

 

 

Uchwyty do szuflad szafki nocnej. Lipa, brzoza, 35 cm. Rzeźba przeznaczona do pozłocenia metodami klasycznymi.

 
 

 

 

 

Uchwyty do szuflad. Większe 51 cm.

 
 

 

 

 

Uchwyty do szuflad przygotowane do złocenia.

 
 

 

 

 

Róża rzeźbiona ręcznie z nałożonym ostrym gruntem. Barwienie monochromatyczne.

 
 

 

 

 

Jak wyżej.

 

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt