Mała galanteria: maski, noże ...

 
 

W tej kategorii mieszczą się rozmaite drobne formy rzeźbiarskie o charakterze pamiątkarskim i dekoracyjnym, np. wieszaki, klamki, antaby, nóżki, podstawki, puzderka i temu podobna galanteria. Elementy te projektowane indywidualnie, wykonane ręcznie w szlachetnych gatunkach drewna nadają otoczeniu wyjątkowy smak i wartość. Obecnie stanowią absolutnie wyjątkowy środek ekspresji. Prezentuję jedynie zachowane przykłady. Możliwości są nieograniczone.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

 

Głowa lwa w ramce. Miniatura, lipa, wym. ramki 11 x 11 cm. Rzeźbiona jako bozzetto do większej realizacji. Barwienie meblowe, wykończenie woskiem.

 
 

 

 

Puzderko rzeźbione w geometryczny wzór huculski. Lipa, wys. 8 cm. Wykończenie woskiem.

 

 

 

 

Puzderko rzeźbione w geometryczny wzór huculski. Lipa, wys. 6 cm. Mat.

 
 

 

 

Puchar. Orzech, 23 cm. (bez wieczka). Dekorację oparłem o motyw liścia akantu i wyrzeźbiłem tradycyjną metodą snycerską z zastosowaniem puncyn do rastrowania tła. Wykończenie klejem kostnym i politurą.

 

 

 

Noże ozdobne. Dąb, wys. ok. 56 cm. Komplet. Rzeźba unikalna, zawsze traktowana indywidualnie.Technologia własna, a jej wyjątkowość polega na trwałym i „tajemniczym” osadzeniu ostrza w rękojeści. Konstrukcja i jej artystyczny wyraz integruje kilka noży w grupę rzeźbiarską, tworząc koherentną rzeźbę. Groteskowe traktowanie dekoracji jest rodzajem pogodnego żartu. W tym przypadku ostrza są przerabiane z noży kuchennych, bo są to ćwiczenia, wprawki. W rzeźbach przeznaczonych dla klienta ostrza są kute ręcznie przez wrocławskiego kowala artystę pana Ryszarda Mazura. Każde ostrze traktowane jest indywidualnie, jest hartowane i posiada cechy dzieła sztuki. Rzeźby stanowią unikalne prezenty dla ludzi w mundurach, a także oryginalne kolekcje.

 

 

 

Przykład noży opisanych wyżej.

 

 

 

Przykład noży opisanych wyżej.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Groteskowe rękojeści noży. Dąb. Kolejne zdjęcia ilustrują styl, a także precyzję obróbki, pamiętać bowiem należy, że są to niewielkie detale. Tego rodzaju rzeźbę i styl można wykorzystać do rozmaitego rodzaju galanterii, np. wieszaki, antaby, szyldziki, laski, fajki itp.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Zbliżenie rękojeści.

 

 

 

Nóż kolekcjonerski. Ostrze kute przez art. kowala pana Mazura z Wrocławia. Rękojeść rzeźbiona w orzechu amerykańskim i jako monolit osadzona w nożu. Pochwa rzeźbiona w "czarnym dębie". Projakt własny. Wielkość po złożeniu 53 cm.

 

 

 

Zwieńczenie rękojeści.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Noże kolekcjonerskie.

 

 

 

Zwieńczenie rękojeści. Lipa.

 

 

 

Nóż kolekcjonerski. Ostrze kute przez art. kowala pana Mazura z Wrocławia. Pochwa i rękojeść rzeźbiona w drewnie dębowym. Polerowana bejca. Wielkość po złożeniu 58 cm.

 

 

 

Zbliżenie zwieńczenia rękojeści.

 

 

 

Rzut boczny zwieńczenia rękojeści.

 

 

 

Nóż kolekcjonerski. Ostrze kute przez art. kowala pana Ryszarda Mazura. Pochwa i rękojeść rzeźbiona w drewnie jaworowym. Barwienie bejcą. Polerowana bejca. Wysokość po złożeniu z pochwą 54 cm.

 

 

 

Zbliżenie zwieńczenia rękojeści.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Noże kolekcjonerskie.

 

 

 

Zwieńczenie rękojeści jednego z noży.

 

 

 

 

Kolekcja masek powstała jako uzupełnienie bogatego zbioru malarskich kopii portretów „z epoki”. Stanowi swoiste i wręcz nieodzowne uzupełnienie płaskiej ekspozycji, rozbijając jej monotonię. Umieszczone na długiej konsolce uroczo podkreślają zbiór obrazów, będąc przekornym uzupełnieniem kompozycji. Ich współczesna estetyka, wbrew wcześniejszym obawom, znakomicie współbrzmi z estetyką ubiegłych wieków.

 
 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

 

Maski rzeźbione są ręcznie, przy pomocy dłut rzeźbiarskich, w drewnie lipowym. By uzyskać jednorodny i neutralny rodzaj ekspresji, nałożyłem na gotową rzeźbę grunt z masy klejowo - kredowej, uzyskując pożądaną fakturę metodą „topowania”. Uznałem, że przedstawiony rodzaj barwy jest najwłaściwszy dla tej konkretnej sytuacji (określona gama barw obrazów, złocenia ram, zieleń roślin umieszczonych na konsolkach - półkach w tym obszarze) i najlepiej koreluje, tworząc nową jakość już podwójnej kolekcji.

 
 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

Rzeźby są niewielkie, nie przekraczają 25 cm wysokości. Kolekcja składa się z 42 prac. Prezentuję jedynie część. Przedstawiają różne, subtelne nastroje ludzkie w symboliczny, uproszczony sposób przy pomocy bardzo ograniczonych znaków plastycznych.

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

 

Jedna z wyżej opisanej kolekcji masek.

 
 

 

 

Głowa małpy. Bibelot. Lipa, wys. 14 cm. Bejca, impregnat, wosk.

 

 

 

Wielkość rzeźb i sposób ich barwienia, np. sposób meblowy w  pożądanym kolorze i rodzaju połysku, nie stanowi żadnego problemu. Należy te szczegóły projektować stosownie do potrzeb wystroju wnętrza, wpisując się w jego styl lub charakterystyczną ekspresję. Pragnę także podkreślić cechy charakterystyczne dla tej snycerki (ślady obróbki dłutami) dowodzące ręcznej pracy, podkreślając tym samym wartość rzeźby.

 

 

 

Maska. Lipa, wys. 13 cm.

 

 

 

Ten rodzaj rzeźby można wykorzystać jako znakomite prezenty, elementy dekoracyjne, apliki meblowe, a także do zdobienia wszelakiej galanterii. Lipa, wys.12 cm.

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 28 cm, głębokość 15 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impegnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę.

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 28 cm, głębokość 15 cm. Barwienie opisane wyżej.

 

 

 

Zdjęcie przedstawia obrobiony tył maski. Czyste, głębokie cięcia ok. 15 cm. Wszystkie rzeźby są tak obrobione. Należy to do kanonu.

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 28 cm, głębokość 15 cm. Barwienie opisane wyżej.

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 28 cm, głębokość 15 cm. Barwienie opisane wyżej.

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 28 cm, głębokość 15 cm. Barwienie opisane wyżej.

 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 20 cm, głębokość 9 cm. Barwienie bejcą, wykończenie matowe.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 16 cm, głębokość 9 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 16 cm, głębokość 9 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impegnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Obok przedstawiony jest tył maski. Wybranie powoduje powstanie swoistego "płaszcza" wokół awersu o jednakowej grubości. Daje to niecodzienny efekt.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 16 cm, głębokość 9 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Tę maskę sfotografowałem z tyłem innej, by pokazać specyfikę tego rodzaju rzeźby. Wszystkie maski rzeźbione są w ten sam sposób.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 15 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Ta rzeźba wyraźnie ukazuje subtelność barwienia w konwencji matów.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 22 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Ta rzeźba wyraźnie ukazuje subtelność barwienia w konwencji matów.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 15 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Ta rzeźba wyraźnie ukazuje subtelność barwienia w konwencji matów. Stylizowana małpa, tył pochodzi z innej maski. Wszystkie maski są tak rzeźbione.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 23 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 15 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 23 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Ta rzeźba ukazuje efekt zastosowania półmatów a także patyny.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 23 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Ta rzeźba ukazuje efekt zastosowania wyraźnych blików a także patyny.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 26 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Nałożyłem również patynę. Ta rzeźba ukazuje efekt zastosowania wyraźnych blików a także patyny.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 22 cm, głębokość 10 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Mocna deformacja twarzy i głębokie rzeźbienie dają efekt nieokreślonej tajemnicy.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 23 cm, głębokość 8 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików. Ta rzeźba ukazuje efekt zastosowania wyraźnych blików a także patyny.

 
 

 

 

 

Maska dekoracyjna. Lipa, wys. 19 cm, głębokość 7 cm. Rzeźba barwiona bejcą wodną i impregnowana specjalnie stworzonym impregnatem umożliwiającym kontrolowane uzyskiwanie matów, półmatów i blików.

 

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt