Sakralne

 
 

Rzeźbę sakralną oraz naprawy i konserwacje robię od początku wykonywania tego zawodu. Bardzo wielu ciekawych realizacji nie jestem w stanie zaprezentować z powodu braku dokumentacji. W tym materiale pokazuję tylko kilka rzeźb obejmujących typowe przypadki.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

Chrystus ukrzyżowany. Lipa, wielkość naturalna. Rzeźba przeznaczona do prezbiterium kościoła wybudowanego w stylu paragotyckim. Dlatego zaproponowałem formę, moim zdaniem, odpowiednią do nastroju jakim emanuje architektura. Rzeźbę sfotografowałem bez krzyża, ponieważ wielkość i ciężar uniemożliwiały to. Mam jednak obiecane zdjęcie kompletnej rzeźby zawieszonej w kościele i kontekstu ołtarza wykonanego w stylu, jak określam, paragotyckim. Kiedy je uzyskam, umieszczę obok.

 

 

 

 

Zbliżenie twarzy Chrystusa.

 
 

 

 

Obiecane zdjęcie krzyża w kościele.

 

 

 

Krzyż zawieszony w kościele.

 

 

 

Madonna z Lourdes. Lipa, wielkość naturalna.

 

 

 

Madonna z Lourdes, rzut boczny.

 

 

 

Madonna z Lourdes.

 

 

 

Madonna z Lourdes, profil.

 

 

 

 

Krzyż barokowy z postacią Chrystusa przed barwieniem.

 
 

 

 

Polichromia na gruncie kredowo - klejowym. Lipa.

 

 

 

Krzyż barokowy.

 

 

 

Chrystus, lipa, wysokość 140 cm.

 

 

 

Zbliżenie twarzy i korony.

 

 

 

 

Zbliżenie dłoni.

 
 

 

 

Chrystus Król Polski. Lipa, wys. 110 cm. Polichromię i złocenia wykonano w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego we Wrocławiu. Rzeźba umieszczona jest na konsoli wyrzeźbionej w stylu rokokowym w kościele Redemptorystów M.B. Pocieszenia we Wrocławiu. Kolejne zdjęcia ukazują rzeźbę w zbliżeniach.

 

 

 

Chrystus Król Polski. Rzeźba przed barwieniem.

 

 

 

Chrystus Król Polski. Rzeźba przed barwieniem. Zbliżenie części górnej.

 

 

 

Chrystus Triumfujący. wielkiść 50 x 70 cm. Drewno klonowe. Złocenie i polichromia.

 

 

 

Chrystus w trakcie rzeźbienia.

 

 

 

Rzeźba przed barwieniem.

 

 

 

Krzyż wykonany z drewna sosnowego. Barwienie bejcą.

 

 

 

Bóg Ojciec. Lipa, wys. 62 cm. Rzeźba przeznaczona do polichromowania. Zlecenie niemieckie.

 

 

 

Chrystus, lipa, wys. 110 cm. Wzór i sugestie inwestora. Rzeźba przeznaczona do nałożenia polichromii.

 

 

 

Zbliżenie.

 

 

 

Prawy rzut zbliżenia.

 

 

 

Matka Boska Różańcowa. Lipa, wys. 110 cm. Rzeźba przeznaczona do polichromowania dla jednego z kościołów wrocławskich (Kiełczów). Kolejne zdjęcie przedstawia zbliżenie twarzy.

 

 

 

Matka Boska Różańcowa, zbliżenie twarzy.

 

 

 

 

Bozzetto piety. Czereśnia, wys. 10 cm.

 
 

 

 

Św. Antoni. Lipa, wys. 116 cm. Rzeźba projektowana do istniejącej absydy w stylu barokowym. Polichromię nałożyłem na tradycyjne grunty zgaszonymi kolorami, stosując techniki imitujące patynę.

 

 

 

Portret kard. Gulbinowicza. Dąb, wys. ok. 60 cm. (W tle jeszcze stara sylweta katedry wrocławskiej).

 

 

 

 

Ambona w kościele Redemptorystów M.B. Pocieszenia we Wrocławiu przed i po nałożeniu dekoracji. Zdjęcie przedstawia apliki przed złoceniem. Wszystkie elementy są rozbieralne. Rutynowo uprawiam tę praktykę, ponieważ wiem, ile kłopotu sprawiają połączenia sztywne podczas napraw i konserwacji. Projekt własny nawiązujący do istniejących precedensów.

 
 

 

 

 

Anioły z prospektu organowego. Lipa, wys. 94 cm. Zlecenie z  kościoła w Wołowie. Projekt wykonałem na podstawie starego zdjęcia organów, gdzie ledwo widoczne były gesty aniołów zapraszające do słuchania. Drugim pomocniczym elementem były zachowane pilastry określające wymiary aniołów. W efekcie reminiscencja stała się swobodną interpretacją danych, oczywiście z zachowaniem stylu.

 
 

 

 

 

Żart podczas złocenia aniołów spontanicznie nawiązujący do alegorii z Kaplicy Sykstyjskiej.

 
 

 

 

Anioł pozłocony i umieszczony na cokole - pilastrze w prospekcie organowym.

 

 

 

Relikwiarz. Naprawa i rekonstrukcja elementów ołtarza.

 

 

 

 

Stół ofiarny i ambonka. Dąb polichromowany. Kartusze i apliki rzeźbione w lipie. Projekt własny. Złocenia w pracowni Ludomira Domańskiego.

 
 

 

 

 

Stół ofiarny, jak wyżej.

 
 

 

 

Detal ze stołu ofiarnego. Rzeźba demontowana w celach konserwatorskich i do ewentualnych napraw w przyszłości. Tam, gdzie jest to możliwe, stosuję tę technologię, ponieważ wiem, ile kłopotu sprawiają połączenia „twarde” w sytuacji, kiedy obiekty wymagają napraw. Wszystkie detale ozdobne w  stole ofiarnym i ambonce są ruchome.

 

 

 

 

Konsola barokowa przeznaczona do ustawienia rzeźby Madonny odnalezionej i odrestaurowanej przez ks. Lenarcika, proboszcza parafii w Rzeczycy. Lipa. Rzeźba przeznaczona do złocenia.

 
 

 

 

 

Rzut boczny rzeźby opisanej wyżej.

 
 

 

 

Odrestaurowana Madonna ustawiona na konsoli.

 

 

 

Kartusz z ambonki.

 

 

 

Feretron. Wszystkie rzeźby i apliki do feretronu są z lipy i brzozy. Rzeźbienia bardzo staranne i wszystkie - oprócz aplik na skrzyni - demontowalne. Styl rokokowy. Historię relikwiarzy opisałem w katalogu „naprawy”. Dodać jedynie należy, że wykonany został do katedry w Legnicy. Złocenia w pracowni Ludomira Domańskiego.

 

 

 

Relikwiarz. Jeden z dwóch. Dokomponowany, ozdobny tył relikwiarza ze srebrną puszką na relikwie w wyrzeźbionej „glorii”, plan pierwszy to ramka z szybką wpisującą się dekoracjami w architekturę obiektu. Warto porównać to zdjęcie ze zdjęciem destruktów umieszczonym w katalogu "naprawy". Wówczas nie przypuszczałem, że spotka je tak szczytny los. Ten przykład wyraźnie dowodzi, że warto ratować nawet tak bardzo zniszczone obiekty i że jest to możliwe.

 

 

 

Element dekoracyjny.

 

 

 

Tabernakulum. Dekoracje na drzwiczki tabernakulum wyrzeźbione w brzozie, demontowalne do złocenia i w przyszłości do konserwacji.

 

 

 

 

Element dekoracyjny przeznaczony do zakrystii kościoła w Wielonczy na Zamojszczyźnie. Do tego kościoła wyrzeźbiłem drogę krzyżową. W przyszłości uzupełnię ten katalog zdjęciami z tej realizacji.

 
 

 

 

 

Centralny element dekoracyjny w kościele w Orłowie Murowanym na Zamojszczyźnie. Lipa.

 
 

 

 

Duch Święty. Element dekoracyjny w kościele w Orłowie Murowanym. Lipa.

 

 

 

 

Jedna z pierwszych faz rzeźbienia putta.

 
 

 

 

Putto. Lipa, wys. 42 cm. Rzeźba przeznaczona do złocenia. Projekt inwestora. Putto w dłoniach ma trzymać " chustę św. Weroniki".

 

 

 

Rzut od tyłu.

 

 

 

 

Aniołek. Lipa. Rzeźba przeznaczona do złocenia.

 
 

 

 

 

Aniołek. Rzut z boku.

 
 

 

 

 

Rzut od tyłu pokazyjący układ włosów.

 
 

 

 

 

Kopia barokowego dekoru I H S jako apliki na antepedium.
Drewno klonowe, szer. 27 cm. Rzeźba przeznaczona do złocenia.

 
 

 

 

 

Putto,wysokość 20 cm, lipa, barwienie na gruncie kredowo - klejowym.

 
 

 

 

Wielkość widoczna, drewno dębowe.

 

 

 

 

Supraporta. Lipa. Wielkość widoczna. Motyw nawiązujący stylem do precedensów występujących w kościele. Projekt własny. Złocenia w pracowni Ludomira Domańskiego z Wrocławia. Apliki demontowalne.

 
 

 

 

 

Element dekoracyjny wypełniający kwaterę w ołtarzu głównym. Olcha, szer. 32 cm. Projekt własny. Ramka i jej złocenie oryginalone, natomiast złocenie apliki nawiązuje do klasy występującej w obiekcie i wykonane zostało w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego z Wrocławia. Aplika demontowalna.

 
 

 

 

 

Aplika z kwatery ołtarzowej wypełniająca romboidalną ramkę. Wielkość i warunki opisałem powyżej

 
 

 

 

 

Trzy apliki, które przedstawiam, stanowią część realizacji. Każda projektowana indywidualnie do poszczególnych kwater i oparta na idei mocno stylizowanej rozety. Rozciągnięcie rozety do planu prostokąta wymusił kształt istniejących kwater.

 
 

 

 

 

Wstęga z imieniem s.Clemensa. Lipa. Rzeźba przeznaczona do złocenia.

 
 

 

 

Rzeźba Chrystusa Króla Polski. Atrybuty ustalone przez inwestora. Rzeźba wykonana w drewnie klonowym. Wysokość 110 cm. Ryngraf w drewnie orzechowym. Polichromia na bazie gruntu akrylowego. Patyna.

 

 

 

Rzeźba widziana z tyłu.

 

 

 

 

Zbliżenie.

 
 

 

 

Zbliżenie twarzy Chrystusa.

 

 

 

 

Wstęga z imieniem s. Alfonsusa. Lipa. Rzeźba przeznaczona do pozłocenia.

 
 

 

 

 

Rzeźba po pozłoceniu.

 
 

 

 

 

"Duch Święty". Lipa. Rzeźba przed złoceniem.

 
 

 

 

 

Rzeźba opisana wyżej jako dekoracja ambony.

 
 

 

 

 

Duch Święty. Lipa, wym. 125 x 50 cm. Złocenia w pracowni Ludomira Domańskiego. Zdjęcie przedstawia rzeźbę przed i po złoceniu.

 
 

 

 

 

Firanki w prospekcie organowym w jednym z podwrocławskich kościołów. Lipa. Jeden element 30 x 30 cm. Wyrzeźbiłem dwa komplety. Złocenia pani Ewy Kuśnierz - Zawadowskiej.

 
 

 

 

Element dekoracyjny przeznaczony do pozłocenia. Lipa, wys. 30 cm.

 

 

 

 

Element dekoracyjny przeznaczony do złocenia. Lipa, 10 cm.

 
 

 

 

 

Lipa, 35 cm.

 

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt