Meble, lampy, zegary ...

 
 

Prezentuję kilka przykładów ręcznie wykonanych mebli rzeźbionych na zamówienie, do określonego przeznaczenia. Większość z nich posiada walor rozbieralności z powodów opisanych poniżej. Wszystkie realizacje oparte są o kanony obowiązujące w danym stylu i wszystkie wykonane z największą starannością.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

 

Konsola przyścienna pod lustro. Lipa, wys. 68 cm, blat 40 x 80 cm. Mebel wykonany w technologii rzeźbiarskiej różniącej się od technologii stolarskiej tym, że całość stanowi solidny masyw umożliwiający łagodne i jednorodne przejścia formy. "Dekor" przejęty z istniejącej ramy lustra i rzeźbiony w masywie konsoli. Słój drewna ustawiony zgodnie, co zapobiega rozsychaniu się mebla w przyszłości.

 
 

 

 

Konsola pozłocona. Rzut boczny. Złocenie wykonane w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego. Złocenie wykonane w sposób w jaki została pozłocona rama lustra i uwzględniające patynę, którą stworzył czas.

 

 

 

Rzut boczny konsoli przed złoceniem.

 

 

 

 

Płyciny drzwiczek renesansowego kredensu. Orzech, przed barwieniem.

 
 

 

 

Płaskorzeźba przed naklejeniem na płycinę drzwiczek kredensu.

 

 

 

Płycina centralnych drzwiczek renesansowego kradansu przed barwieniem.

 

 

 

Zbliżenie fragmentu rzeźby przedstawionej wyżej.

 

 

 

Zbliżenie tańczących delfinów, którym gra nimfa.

 

 

 

 

Stolik rokokowy. Olcha, barwiony, patynowany, wykończony woskiem. Wys. 72 cm. Blat specjalnie impregnowany - odporny na działanie płynów, np. alkoholu. Konstrukcja rozbieralna z połączeniami pływającymi - wygodna do transportu, konserwacji i w przyszłości ewentualnych napraw. Taka konstrukcja posiada również walor powodujący wyeliminowanie pęknięć lub wypaczeń mebla w procesie rozsychania się. Całość rzeźbiona ręcznie, w pełni wykorzystująca wszelkie zasady sztuki snycerskiej. Patyna z zastosowaniem sztucznego kurzu tworzy efekt „mebla z  epoki”. Projekt własny.

 
 

 

 

 

Konsola przyścienna, rokokowa. Lipa, barwiona, patynowana, wykończona woskiem. Wys. 72 cm. Patyna z zastosowaniem sztucznego kurzu. Konstrukcja rozbieralna z połączeniami pływającymi - wygodna do transportu, konserwacji i w przyszłości ewentualnych napraw. Zastosowanie wielorakie, np. kompletujące mebel z lustrem, obrazem lub ekspozycja indywidualna, dekoracyjna, wypełniająca stosowny fragment pomieszczenia. Mebel rzeźbiony ręcznie, w pełni wykorzystujący wszelkie zasady sztuki snycerskiej. Mój projekt, możliwość wykonania według ustaleń z klientem.

 
 

 

 

 

Taboret zaprojektowany i wykonany do konsoli przyściennej, którą wykonałem wczaśniej. Mebel przed malowaniem i tapicerowaniem. Stopki do skrócenia na stosowną wysokość.

 
 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

 

Konsola projektowana do istniejącego lustra, z wykorzystaniem motywów zastosowanych w ramie lustra. Mahoń. Blat odchylany w poziomie, odsłaniający niewidoczną „szufladę”. Mebel rzeźbiony ręcznie. Patyna z zastosowaniem sztucznego kurzu wpisuje się w autentyczną patynę oryginalnej ramy, tworząc jednorodny komplet. Taboret nie należy do kompletu.

 
 

 

 

 

Podobna konsola rokokowa. Olcha. Projektowana „do towarzystwa”, do kompletu istniejących mebli. Rozbieralna, połączenia pływające, barwiona metodami jak poprzednie, barwa dobrana doświadczalnie do nieco spłowiałych mebli. Mebel rzeźbiony ręcznie. Taboret nie należy do kompletu.

 
 

 

 

 

Taborety. Olcha. Wys. 51 cm z tapicerką. Całkowicie rzeźbione ręcznie. Nogi rzeźbione z masywu, sztywno osadzone w siedzisku wytoczonym z deski dwuwarstwowej, klejonej przemiennie. Cztery girlandy rozbieralne. Dolny łącznik bogato rzeźbiony z centralnie umieszczoną różą, również rozbieralny. Podwójny komplet (12 szt.) zrealizowany wraz z innymi meblami do sklepu - salonu handlującego dziełami sztuki.

 
 

 

 

 

Konsolka pod lustro, tzw. „jamnik”. Lipa, barwiona na kolorowo barwnikami miękko przenikającymi się. Wykonana jako komplet z lustrem uzupełniający wystrój holu, gdzie dominantę stanowią schody, również wyrzeźbione przeze mnie w tej samej konwencji snycerskiej. Całość wykonana w pojedynczym egzemplarzu, wykończona wielobarwnie z wyraźnym akcentem na zieleń, świetnie wpisującą się w barwy ogrodu widoczne przez oszklone ściany domu. Ukłon w kierunku inwestorów, którzy odważnie i jednocześnie ufnie zgodzili się na tę sugestię. Dzięki temu otacza ich oryginalna i radosna barwa. Komplet prezentowany jest w katalogu „schody”.

 
 

 

 

 

Barokowy stolik podczas rzeźbienia. Olcha. Projektowany do konkretnej sytuacji, z uwzględnieniem stosownych wymiarów. Na zdjęciu pokazana jest sama konstrukcja, z zastosowaniem nakładanych aplik. Oczywiście „czopy technologiczne” będą usunięte. W tej fazie rzeźbienia służą do utrzymania i kontrolowania geometrii oraz do mocowania. Projekt własny, część większej realizacji.

 
 

 

 

 

Komplet nóg do kanap. Olcha. Realizacja wg projektu klienta.

 
 

 

 

Serwantka. Rokoko. Lipa. Projekt własny, w całości rzeźbiona ręcznie. Barwiona, patynowana. Rozbieralna z kilku powodów, między innymi ze względu na transport (za granicę), konserwację i ewentualne naprawy, a także rozsychanie się mebla, czyli rozrywanie połączeń sztywnych lub wypaczanie się całości. Odpowiednie połączenia pływające wykluczają to zagrożenie. Część większej realizacji.

 

 

 

Komoda. Olcha. Projekt własny, w całości rzeźbiona ręcznie. Barwiona, patynowana. Kolejne zdjęcia ukazują proces technologiczny i zbliżenia aplik. Wykonanie w pojedynczym egzemplarzu wg najlepszych tradycji i kanonów sztuki snycerskiej. Całość rozbieralna z powodów wcześniej opisanych. Na meblu ślady obróbki ręcznej świadczące o ręcznym wykonaniu mebla. Zdjęcie przedstawia „zagospodarowanie” mebla przez klienta.

 

 

 

 

Komoda, wyżej opisana, przed barwieniem.

 
 

 

 

Komoda, wyżej opisana, przed barwieniem. Fragment.

 

 

 

 

Rzeźbiony stół w stylu i proporcjach prowansalskich - wykonany według projektu klienta. Apliki jeszcze niewklejone.

 
 

 

 

 

Stół przed barwieniem.

 
 

 

 

 

Mebel podczas barwienia.

 
 

 

 

 

Bufet restauracyjny. Mahoń. Wszystkie apliki i elementy dekoracyjne są mojego projektu i wykonania. Jest to przykład uszlachetnienia jakiegokolwiek mebla przez zastosowanie odpowiednich dekoracji snycerskich. Prezentowany mebel został zaprojektowany i wykonany dla wrocławskiego hotelu Maria Magdalena. Niestety, nie dysponuję zdjęciami aplik, ale zapewniam, że w elegancki sposób podkreślają wyjątkowość mebla, tym bardziej, że wykonane są bardzo starannie i są zgodne ze wszystkimi kanonami sztuki snycerskiej.

 
 

 

 

 

Konsola przyścienna. Wielkość widoczna. Blat dębowy z czterema szufladami. Nogi rzeźbione w lipie. Całość przeznaczona do pomalowania czarnym lakierem.

 
 

 

 

Konsola opisana wyżej w rzucie bocznym.

 

 

 

 

Supraporta. Lipa, wewnętrzny wymiar to szerokość drzwi. Motyw wieńca skomponowanego z rozmaitych owoców. Supraporta umieszczona została na lambrekinie, tworząc oryginalną i plastyczną dekorację. Projekt własny, pojedynczy egzemplarz.

 
 

 

 

Kwietnik. Olcha, wys. 105 cm. Część dolna wykonana identycznie jak taborety, „szafka” osadzona na czterech kolumnach rzeźbionych, w centralnej części kokardy. Cztery kwatery „szafki” przedzielone pilastrami zakończonymi wolutami i dekorowane "rybią łuską" oraz zdobione różą. Na całości faktura „koszyczek”. Wewnątrz „szafka” wyłożona plastikowym lustrem. Mebel wykonany ręcznie, bardzo starannie, w  pojedynczym egzemplarzu, projekt własny. Barwiony, patynowany.

 

 

 

Zegar, wys. 123 cm. Kopia z ikonografii. Projekt dopasowany do oryginalnego mechanizmu. Lipa barwiona do koloru innych mebli, wosk. Najwyższa klasa obróbki snycerskiej. Mebel wykonany ręcznie, bardzo starannie, w pojedynczym egzemplarzu. Nadzwyczaj udana realizacja.

 

 

 

Lampka nocna. Lipa, wys. bez abażuru 36 cm, mebel złocony, poszczególne elementy rozbieralne. Wykonałem w dwóch egzemplarzach, jeden złocony, drugi barwiony meblowo z dyskretnymi i przenikającymi się kilkoma kolorami. Patyna, wosk. Wykonanie ręczne, bardzo staranne. Mój projekt.

 

 

 

Lampka nocna opisana powyżej, ale barwiona meblowo. Bez abażuru.

 

 

 

Dąb, barwienie meblowe; mosiężne, ręcznie wyoblane detale, a element pdtrzymujący klosz wykonany w pracowni pana Ireneusza Radosza.

 

 

 

 

Żyrandol, lipa złocona, rzeźbienie ręczne, motyw podstawowy - róże. Bardzo dawna realizacja.

 
 

 

 

 

Konsola przyścienna z blatem dębowym. Pięć szuflad. Wielkość typowa. Mebel przeznaczony do pomalowania białym lakierem.

 
 

 

 

 

Taboret z szufladą. Drewno lipowe. Blat przygotowany do tapicerowania. Planowane barwienie dopasowane do istniejącego kompletu. Projekt własny.

 
 

 

 

 

Rzut boczny mebla przedstawionego wyżej.

 
 

 

 

 

Zbliżenie detali.

 
 

 

 

Lampka nocna. Lipa, wys. 48 cm, pod barwienie meblowe. Dwa egzemplarze komponowane indywidualnie, projektowane jako uzupełnienie żyrandola wykonanego w tym stylu. Niestety, zdjęcia żyrandola nie posiadam. Rzeźba wykonana ręcznie w  pojedynczym egzemplarzu. Projekt własny.

 

 

 

Lampka nocna, drugi egzemplarz.

 

 

 

Zdjęcie dwóch lampek umieszczonych obok siebie.

 

 

 

Kwietnik. Dąb, wys 57 cm. Całość obrabiana ręcznie, 4 róże, służy do umieszczenia ciężkiej donicy z kwiatem.

 

 

 

Kwietnik. Mebel projektowany jako cokół pod rzeźbę ptaka. Ideą, która posłużyła za kanwę rzeźby, jest stylizowany krzew, na którym ma przysiąść ptak. Motywem dekoracyjnym są splątane gałęzie krzewu okalające swobodnie słup i pełzające po podstawie. Chwilowo, czekając na swojego ptaka, pełni z powodzeniem rolę kwietnika. Relief wypukły uzyskany metodą rzeźbienia aplik oddzielnie, a następnie wklejeniu ich w masyw. Dąb szerokosłoisty, wys. 137 cm. Rozbieralny. Projekt własny.

 

 

 

Toaletka. Brzoza, wys. 78 cm, barwienie meblowe, wielobarwne. Cztery szufladki wysuwane do przodu, lustro uchylne, zwierciadło ręczne, bogato zdobione, zawieszone na specjalnym wieszaku, zamocowane w tylnej części mebla. Apliki demontowalne, wykonane z drewna czereśniowego; nogi rzeźbione, motyw klasyczny, drewno lipowe. Słój drewna jednorodny, co gwarantuje stabilność w procesie rozsychania się mebla. Całość rzeźbiona ręcznie. Projekt własny.

 

 

 

Toaletka - opisana wyżej - po zabarwieniu, umieszczona na stoliku stanowiącym komplet. Do całości zaprojektowany jest taboret z szuladą. Zostanie wykonany niebawem. Obok zwierciadło.

 

 

 

Tył toaletki z widocznym wieszakiem na zwierciadło.

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt